//Galaxy
//Galaxy
KISAH DULU-DULU
Friday, February 3 | 11:46 PM | 0 Galaxy(s)
Aku nak cerita pasal kisah ZAMAN PURBA yang mungkin AKU atau budak-2 muda sekarang tak dapat rasa . Mungkin bagi kita zaman dulu-2 tuu susah . Tapi bila dengar cerita daripada MAMA , aku jadi teruja pulak . Maklum laa zaman dulu dengan sekarang kan jauh beza . Aku dengar cerita nih lepas makan malam kat dapur . Aku just nak kongsi :)

Mesti hampa semua tau . Orang dulu-2 mana ada transport nak p mana-2 . Kalau sapa yang ada kereta tuu kira HEBAT laa . Mama aku pulak terdiri dalam golongan yang tak berapa hebat . HAHA . Mama terpaksa p sekolah jalan kaki and jarak sekolah lebih dari 5 KM . Kena bangun awal . Mama kata 5.30 dah start jalan kaki dari rumah . Bayangkan . Kalau aku , 5.30 tuu tengah MELINGKIAQ atas katil lagi . Satu lagi , kita sekolah yang dekat pun still tak mau p . Padahal tak sampai 1 KM pun . Pengangkutan pun banyak . Tak gaduh jalan kaki dah kecuali laa duk ASRAMA . HAHA . Tapi duk asrama lagi dekat . Tuu pun ada lagi tak mau p . Mama aku cerita lagi , mama aku dulu kasut sekolah sekali dengan kasut raya . 2 IN 1 . Kira dalam setahun tuu , kena pandai-2 jaga laa . Kalau kita , hampa mau pakai kasut sekolah waktu raya ? HAHA . Tobat dak laa . 

Menarik kan ? Mama aku kata , balik jaa sekolah dia akan p masuk hutan cari kayu api . Susah nohh hidup orang dulu-2 ? Tapi kita , budak-2 muda sekarang ada jaa merungut . Yang nih susah , yang tuu susah . Mama cerita lagi , dia paling suka time RAYA . Satu kampung akan buat KACAU DODOL and setiap sorang kena ada tempurung masing-2 untuk simpan dodol depa . Mama kata , dia akan buat tempurung tuu seminggu sebelum raya . Kikis tempurung tuu dengan kertas pasir bagi licin luar and dalam . Lepas dah ambik dodol , ikat tempurung tuu and letak kat dapur . Mama aku kata kena tulis nama kat tempurung tuu sebab senang nak cam yang sapa punya . HAHA . Lawak naa ? Sampai lagu tuu . Gilaa !

Mama aku kata , dulu-2 nak tengok TV susah . Rumah yang ada tv selalunya rumah ketua kampung . Waktu dulu-2 , cerita MELAYU ada waktu hari minggu jaa . Mama kata lepas jaa balik mengaji , budak-2 pakat serbu rumah TOK KETUA laa . Penuh rumah . HAHA . Memang dasyat laa . Cerita dulu-2 nih memang banyak . Nak cerita sampai bila pun tak habis . So , kalau hampa nak tau . Try p tanya pengalaman mak bapak hampa pulak . Apa salah kita dengar cerita depa . Menarik apa . Oke , that's it . Last words , 

PENGALAMAN MENGAJAR ERTI KEHIDUPAN :)

Labels:


<< | >>